O půl metráku lehčí ředitel

21. 05. 2013 23:41:31
Snad každý si přeje změnit svůj životní styl k lepšímu a třeba i zhubnout. Že je to přání i mužů, o tom není pochyb. Jde to, i když vám zrovna není dvacet. A není třeba se trápit hladem, objednávat drahé preparáty přes internet, a světe div se, ani se trápit v posilovně. Jediné, co je opravdu nutné, je poznat svoje tělo.
Petr Teplý zdravý životní styl nevzdává.
Petr Teplý zdravý životní styl nevzdává. Jana Hrdá

Sešla jsem se panem Petrem Teplým, ředitelem jedné textilky, v kavárně a zažertovala jsem, že palačinku z jídelního lístku si nedám, protože jsem jí dělala dětem k snídani. Pan Teplý podotknul, že on taky ne, protože mouku ještě nemůže. „Dávám si pozor na glykemický index,“podotknul můj společník. Věděla jsem o něm, že za rok zhubnul více jak padesát kilo. 26. ledna 2012 vážil 177,7 kg. Po roce snažení ručička na váze klesla na 125,2 kg. „O půl metráku lehčí, to je jako bych odhodil dva pytle cementu,“ komentoval svůj úbytek na váze pan Teplý.

Nezdařená operace kolene

Za nadváhu pana Teplého zřejmě mohla nezdařená operace kolene, po které se nemohl půl roku hýbat. I když nijak extrémně nejedl, přibral a celý jeho metabolismus se mu rozhodil. Rovněž náročné povolání a každodenní dojíždění za prací zdravému životnímu stylu a pravidelné stravě moc nepřálo. „Byl jsem workholik, pracoval jsem dvanáct, šestnáct hodin denně. K tomu připočítejte společenské akce po celé republice, které mnohdy končily až v pozdních hodinách, a na kterých člověk z pracovních důvodů musí být,“ říká Petr Teplý. Jsou to příjemná a zároveň náročná setkání. Takové životní tempo ale neprospívá zdravotnímu stavu ani psychice. „Únava se dostaví, ať člověk dělá, co dělá,“ přiznává se tento sympatický ředitel textilky.

Během let se samozřejmě snažil zhubnout, ale nebyl nijak úspěšný. „Dieta, hladovění, pokus o pohyb... ale hýbejte se s takovou váhou! Když jsem držel dietu, tak jsem měl vždycky hlad,“ stěžuje si Petr Teplý a dodává: „Vyhýbal jsem se extrémům jako dietě tvarohové, šlehačkové, vinné...to snad každý soudný člověk musí poznat, že tato dietní opatření nikam nevedou a akorát si člověk může poškodit zdraví.“ Také sledování kalorií pro něho nebylo to pravé: „Otravovalo mě počítat, zda jsem to dneska přešvih, nebo si mohu dát ještě kousek chleba. Je to náročné na psychiku, a když nejste úspěšný, tak to člověka znechutí,“ podotýká Petr Teplý, který i jojo efekty zažil několikrát na vlastní kůži. „Říkal jsem si, vždyť je to katastrofa, co s tím budu dělat? Krotil jsem se v jídle a pití, ale nikam to nevedlo a váha stále pomalu stoupala,“ shrnuje své trable pan Teplý.

Jednání, které se vyplatilo

Jedno pracovní setkání mu ale změnilo život: „Když jsme se s partnerem poznali lépe, naklonil se ke mně a zeptal se přímo, zda bych nechtěl zhubnout,“ říká pan Teplý a upřesňuje: „Můj protějšek mi prozradil, že ještě nedávno vypadal jako já. A v rodině nebyl sám obézní. Jeho sestra ale zhubla pod lékařským dohledem sto kilo, a to ho přesvědčilo, že musí také něco dělat.“ Bylo to ohromné doporučení, a tak se pan Teplý odhodlal a objednal se k profesorovi Karlu Martiníkovi do Institutu zdraví v Hradci Králové. „Když jsem k němu šel poprvé, tak než jsem došel z parkoviště do ordinace, musel jsem si třikrát sednout, jak jsem nemohl popadnout dech, moje plíce fungovaly jen ze čtvrtiny. Zdravotně jsem na tom nebyl vůbec dobře. Mimo chronické plicní obstrukční nemoci jsem trpěl i vysokým tlakem a bolestmi kolen,“ vzpomíná Petr Teplý a dodává, že po půl roce terapie u profesora Martiníka se vše začalo upravovat, teď už má tlak v normálu a dušností rovněž netrpí.

Za vteřinu dvanáct

Na klinice čekalo pana Teplého důkladné vyšetření. „Pacient nepřišel za pět minut dvanáct, ale za vteřinu dvanáct,“ říká prof. Martiník a jeho klient k tomu poznamenává: „Díky bohu jsem se sebou začal něco dělat, jinak by mě čekala nejspíš cukrovka druhého typu, v horším případě mozková mrtvice nebo infarkt.“ A jaká je tedy ta zázračná metoda zhubnutí? „Každý člověk by měl znát především svůj vlastní metabolický vzorec, který určuje například to, jak rychle jsme schopni odbourat tuk, nebo jak reagujeme na stres,“ říká k tématu Dr. Martiník a podle toho se určí, jaké potraviny by měl konzumovat.

Pan Teplý na tom nebyl zrovna nejlépe, jeho metabolismus fungoval 4,2 krát pomaleji než metabolismus zdravého člověka. To znamená, že pokud zdravý člověk sní krajíc chleba, tak může využít energii právě z toho jednoho chleba. Ale pokud by on snědl jeden krajíc, tak je to jako by snědl čtyři krajíce a ještě kousek. „Metabolismus obézních je běžně zpomalený na poměr 1:1,5 nebo 1:2,5 v jejich neprospěch, ale poměr u pana Teplého, tedy 1:4,2 byl opravdu extrémní,“ říká prof. Martiník a prozrazuje, co konkrétního panu Teplému řekl: „Jezte, co hrdlo ráčí, ale jen to, co vám doporučím. Základem je jíst pravidelně malé porce doporučených potravin a nezapomenout snídat. S pohybem si nelamte hlavu a počkejte, až se dostanete na rozumnou váhu. Pokud se budete pohybovat s váhou 177 kg, tak si můžete zničit klouby a páteř, a problémy to může mít zvládnout i váš oběhový systém.“

Masové hody, zelenina, ořechy

Po změně životosprávy bylo během měsíce rázem 6 kg dole a to bez hladovění a bez jakékoliv námahy „Nebylo to jednoduché, ale za čtrnáct dní jsem si na nový režim zvykl, a teď už mi zcela vyhovuje,“ říká pan Teplý a dodává: „Vařím si sám, hlavně nenáročná jídla. Masa můžu jíst jakékoliv množství a nezáleží na tom, zda je to vepřové či hovězí. Dopřávám si i ořechy, rýži zatím jen omezeně. Nejím pečivo a brambory.“ Alkoholu pan Teplý neholduje, na sladké ho taky moc neužije, jen občas, když vidí reklamu na čokoládu, tak ho začne honit mlsná. Tu ale zažene kouskem hořké čokolády, která obsahuje více jak 75 % kakaa. Někdy zase dostane chuť na bramborák, nebo chlebíček, jinak ale s novou životosprávou nemá problémy. Jí hodně čerstvé zeleniny, ale před její dušenou úpravou varuje: „Třeba dušenou mrkev nemůžu, má vysoký glykemický index,“ říká Petr Teplý a shrnuje: „Člověk si rozmyslí sníst něco nevyhovujícího, protože tím si vlastně škodí.“

Pro zachování objektivity je nutné ale poznamenat, že bez medikamentózní podpory se hubnutí pana Teplého neobešlo. „Pro nastartování metabolismu mě pan profesor Martiník předepsal metabolickou směs. Pokud sním něco nevhodného, pak také beru preparát s acarbosou, který zpomaluje vstřebávání cukrů,“ přiznává se pan Teplý a doplňuje, že chodí rovněž na radiofrekvenční terapii, která mu pomáhá rozbíjet tukovou vrstvu na břiše.

Odhalte v čem je zakopaný pes

Pan Teplý si pochvaluje lidský přístup doktora Martiníka a objasňuje etapy jeho terapie: „Na začátku je iniciační fáze, jejímž úkolem je nastartovat metabolismus na lepší spalovaní. To se hubne rychle, neboť ubývá metabolická voda. Pak následuje vlastní redukce váhy, kdy se hubnutí zpomalí. Tuk se prostě odbourává hůř. A potom udržování váhy. Na základě kontrolních prohlídek se postupně přidávají potraviny, až se přejde na běžnou stravu, přičemž se předpokládá normální fungování metabolismu.“ S dodržováním předepsaného režimu neměl pan Teplý problémy, naopak, velmi ho motivovaly dosažené výsledky: „Čekal jsem, že zhubnu deset kilo za rok, ale ono to bylo padesát,“raduje se pan Teplý a doplňuje, že jeho cílem je zhubnout asi na 108 kg.

Jak ale motivovat věčné váhavce k tomu, aby pro sebe něco udělali? „Člověk má tendenci si říkat, že to zvládne sám. Přečte si nějakou knihu, objedná krabičkovou dietu, ale je to zcestná myšlenka,“ poznamenává pan Teplý a radí: „Je dobré si udělat čas, zajít si za panem profesorem a nechat si důkladně vyšetřit metabolismus. Dnes lze totiž bez problémů odhalit, v čem je problém. Zda v přejídání, nebo zda špatně funguje metabolismus cukrů nebo tuků.“ Prostě zapomeňte na nevědecké diety a drahé léčitele. Moderní medicína nabízí elegantní řešení.

Spadlé klíče? Žádný problém!

Dřív musel pan Teplý nakupovat v nadměrných velikostech, konfekce nepřicházela v úvahu. Teď už chodí do běžných obchodů. „A co si budeme namlouvat, právě obchodníci z nadměrných velikostí spoléhají na to, že i obézní člověk se musí obléci, a tomu odpovídají ceny. Kupuji si nové věci, ale co jde, tak mi přešívá jedna moje známá, co má krejčovský salon. Hubnutí prostě něco stojí, ale rád za to ty peníze dám,“ směje se pan Teplý. Jako pozitivní změnu hodnotí to, že když mu spadnou klíče na zem, je schopen se k nim ohnout bez problémů. Dříve to byl oříšek. Také jeho dvě dospělé dcery celé hubnutí komentovaly pozitivně. Dokonce mu na Vánoce upekly cukroví, které si mohl dopřát do sytosti. V práci si nové postavy rovněž každý všimnul, obchodní partneři nemohli zakrýt úžas v očích.

Petrovi Teplému se podařilo přehodnotit svůj postoj k životu a rozhodl se věnovat pouze tomu, co ho baví a co má rád. Snaží se stýkat s příjemnými lidmi a nepříjemnosti vynechává. „Funguje to. Dostal jsem se do pohody a rozhodí mě máloco,“ říká pan Teplý, k jehož koníčkům patří především jeho práce.

Jana Hrdá

Autor: Jana Hrdá | úterý 21.5.2013 23:41 | karma článku: 17.80 | přečteno: 1683x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 19.99 | Přečteno: 270 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 29 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.11 | Přečteno: 286 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.55 | Přečteno: 499 | Diskuse
Počet článků 1 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1683
Maminka na mateřské, která občas píše.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...